Friday 27 April 2012

KAJIAN PASARAN SEBELUM MEMBUKA PERNIAGAAN TADIKA @ TASKA



Kajian tentang kewujudan pasaran perlu dibuat terlebih dahulu bagi memberi gambaran menyeluruh mengenai pasaran lokasi yang telah dipilih.

          1.    Perkara yang mesti dikaji dalam fasa pertama

·       Profil isi rumah dalam lingkungan 10km iaitu jumlah family, pecahan mengikut bangsa dan data penduduk mengikut umur
·       Profil persaingan – kewujudan tadika lain atau tadika sedia ada. Konsep pembelajaran , kelebihan dan kekurangan pesaing boleh dikaji dengan menemuduga pelanggan.

          2.    Perincian Profil Pasaran

Memberi maklumat kepada pengusaha untuk membuat strategi perniagaan secara terperinci.
·       Pendapatan isi rumah mempengaruhi harga perkhimatan yang akan ditawarkan



Faktor yang diambil kira bagi memulakan 

Perniagaan Perkhidmatan

·       Populasi yang ramai berumur antara 4-6 tahun
·       Tiada persaingan langsung
·       Ada persaingan tetapi masih belum dapat memenuhi permintaan sepenuhnya
·       Terdapat persaingan tetapi hanya menawarkan konsep pembelajaran yang terhad
·       Terdapat persaingan, tetapi khusus untuk satu bangsa sahaja

*membuat kajian sebelum mengambil keputusan membuka tadika @ taska adalah penting bagi menjamin kejayaan penubuhan, selain dapat memenuhi permintaan penduduk setempat.

No comments:

Post a Comment