Thursday 12 April 2012

bangga dengan EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Bangga?? bukan bangga yg menggambarkan kita bongkak atau sombong.. tetapi bangga yang positif. Mungkin ada antara kita yang kadang kala dipandang serong kerana memilih EARLY CHILDHOOD EDUCATION sebagai bidang tumpuan di universiti... dan saya masih teringat akan senyuman sinis beberapa orang apabila tahu yg course ini sebenarnya open market =P

mungkin mata masyarakat kita belum lagi terbuka luas tentang kepentingan pendidikan awal ini. Maka tak hairanlah golongan terpelajar pun memandang enteng akan kursus ini. Saya sebagai seorang pelajar, anak, isteri, kakak, adik, menantu, anak saudara dan beberapa jawatan lain lagi, terasa amat bangga kerana diberi hidayah dan terbuka hati memilih kursus ini. Kerana? saya dapat berkongsi kepentingan EARLY CHILDHOOD EDUCATION ini dengan mereka2 yg rapat dengan saya =)


cerita 1:

masih teringat akan kisah atok mertua yg bijak berceloteh mengenai EARLY CHILDHOOD EDUCATION. atok tahu yg cucu menantu dia ni ambil degree EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Atok dah pandai bercerita tentang education, memberi pendapat tentang cikgu tadika Ke*** yg hari2 pergi tadika dok basuh kereta bkn mengajar. Hari tu atok cerita yg cikgu tu dh diberhentikan kerana tak lulus exam kelayakan. Atok sekarang dh tahu yg pentingnya didikan awal ini, dan tugas guru tadika bukan sesenang yg difikirkan.

moral :- kita mampu mengubah pemikiran serta memberi info berguna kepada masyarakat. Mungkin sy bercerita hanya dengan seorang atok yg berumur 65tahun. Tapi kesannya sangat besar kerana atok akan bercerita di kedai kopi mungkin. Dan semestinya berbual kosong menjadi perbualan berilmiah. Kita sebenarnya  mampu mengubah pemikiran masyarakat khususnya kaum MELAYU. Masyarakat perlu tahu yg, di luar negara, EARLY CHILDHOOD EDUCATION dan GURU TADIKA dari golongan bijak pandai..dan bukan lepasan SPM. 



KITA MAMPU MENGUBAHNYA



No comments:

Post a Comment