Kajian tentang kewujudan pasaran
perlu dibuat terlebih dahulu bagi memberi gambaran menyeluruh mengenai pasaran
lokasi yang telah dipilih.
1.
Perkara yang mesti dikaji dalam fasa
pertama
· Profil isi rumah dalam lingkungan 10km iaitu jumlah family, pecahan
mengikut bangsa dan data penduduk mengikut umur
· Profil persaingan – kewujudan tadika lain atau tadika sedia ada. Konsep pembelajaran
, kelebihan dan kekurangan pesaing boleh dikaji dengan menemuduga pelanggan.
2.
Perincian Profil Pasaran
Memberi maklumat kepada
pengusaha untuk membuat strategi perniagaan secara terperinci.
· Pendapatan isi rumah mempengaruhi harga perkhimatan yang akan ditawarkan
Faktor yang diambil kira bagi
memulakan
Perniagaan Perkhidmatan
· Populasi yang ramai berumur antara 4-6 tahun
· Tiada persaingan langsung
· Ada persaingan tetapi masih belum dapat memenuhi permintaan sepenuhnya
· Terdapat persaingan tetapi hanya menawarkan konsep pembelajaran yang
terhad
· Terdapat persaingan, tetapi khusus untuk satu bangsa sahaja
*membuat kajian sebelum mengambil keputusan membuka tadika @
taska adalah penting bagi menjamin kejayaan penubuhan, selain dapat memenuhi permintaan
penduduk setempat.
No comments:
Post a Comment